Rodzina w domu

Jak się czujecie? Nowa norma jest bardzo inna od naszej dotychczasowej rzeczywistości i wciąż zmagamy się z dostosowaniem się do niej. Pamiętajmy, że nie możemy oczekiwać od siebie, ani od innych, zachowywania się, jakby nic wokół nas się nie wydarzyło. Co więcej, nie byłoby to wskazane dla naszego zdrowia
i dobrostanu. Wiktor Frankl (psychiatra, więzień Auschwitz) powiedział: „Nienormalna reakcja na nienormalną sytuację jest normalnym zachowaniem”. Przyjmijmy zatem współczującą postawę wobec siebie i innych w tym okresie.

Uzdrawiająca empatia
Poczucie bezradności jest niezwykle trudnym doświadczeniem w naszej kulturze. Jednak mamy wewnątrz siebie świat, który możemy kształtować poprzez przyjmowanie perspektywy, która nam służy (odzwierciedlającej rzeczywistość). Uznajmy, że wszystkie emocje są w porządku, są „normalne”, przychodzą do nas, czy tego chcemy czy nie
i każdy ma prawo ich doświadczć. Taki przekaz, do siebie samego i swoich bliskich, to uzdrawiająca porcja empatii i zrozumienia, których wszyscy dzisiaj potrzebujemy.

Autentyczne komunikaty
Nie możemy wyprzeć ani wyłączyć emocji, takie próby tylko powodują gwałtowne wybuchy. Nasze wysiłki powinny  koncentrować się na zdrowym regulowaniu emocji korzystając z najbardziej pomocnych strategii. Kierowanie się emocjami nie zawsze jest konstruktywne (np. ciągłe wyładowywanie złości może ją potęgować; tłumienie niepokoju wzmaga to uczucie). Natomiast działanie w zgodzie z  potrzebami i autentyczne komunikowanie ich jest zdrowym nawykiem i może być ogromnym wsparciem. Bycie autentycznym oznacza mówienie tego co czujemy i myślimy, wtedy, kiedy chcemy to zakomunikować i z szacunkiem do innych osób.

Ćwiczenia z obciążeniem
Co się dzieje, kiedy wciąż mówisz TAK, aby być dobrym rodzicem i zadowalać dzieci, nawet gdy czujesz wyczerpanie? To tak jakby napinać taśmę oporową do granic wytrzymałości Twoich mięśni. Możesz wytrwać w ekstremalnej pozycji przez określony czas, lecz dodatkowe obciążenie jest nie do wytrzymania i grozi upadkiem. Zadwaj o siebie i poczuj, kiedy możesz dać więcej z siebie lub zaangażować się w to, co się dzieje wokół Ciebie. Poczuj kiedy masz dość i musisz zdecydowanie powiedzieć NIE innym, by móc powiedzieć TAK sobie i zadbać o swoje potrzeby.

Duża różnica
Gdy nie jesteś ekstremalnie napięty będziesz mieć większą gotowość, by komunikować swoje granice z szacunkiem. Powiedzenie NIE łagodnie, ale z przekonaniem, jest łatwiejsze do zakomunikowania dla Ciebie i do zaakceptowania dla dzieci. Nie jest obciążone obwinianiem, atakami czy ocenami, a to stanowi dużą różnicę! A jeśli się nie uda i zakończy się krzykiem? Przeproś! Autentyczni ludzie budują autentyczne relacje i dzielą swoją wrażliwość, to czyni ich bliższymi sobie.

Emocjonalne ubezpieczenie
Ponadto, poprzez branie odpowiedzialności za swoje potrzeby (i nie oczekiwanie od innych, że je odgadną), modelujesz tą umiejętność dla dzieci, a to jest mocniejszy przekaz niż pogadanki uprawiane przez rodziców. Takie działanie zawiera też bonus – dzieci nauczą się szanować siebie i dbać o swoje potrzeby bez poczucia winy. To jest ogromnie pomocna umiejętność w nastoletnim i dorosłym życiu. Pomyśl, jak naturalnie opierają się szalonym pomysłom rówieśników, które im wydają się zbyt ryzykowne. Wyobraź sobie jak protestują, gdy ktoś próbuje je gnębić w pracy. Emocjonalna dojrzałość jest ubezpieczeniem na całe życie i kluczem do zdrowych relacji. Wyobrażenie sobie tego może być bardzo pomocne rodzicom w mówieniu dzieciom NIE w sposób pełny miłości i szacunku.

Wsparcie dla siebie
Zastanów się, jakie wspierające słowa możesz skierować do siebie? Jak się do siebie zwracasz w trudnych chwilach? Miej świadomość, że samokrytyka prowadzi do zaniedbywania się i może prowokować wrogie zachowania względem siebie i innych. W trudnych momentach powinniśmy praktykować współczucie względem siebie – traktować siebie z taką samą troską i opieką, jaką chcemy zapewnić naszym bliskim. Spójrz na swoje błędy, porażki i niedociągnięcia w obiektywny, wybaczający sposób pozbawiony oceniania i obwiniania. Współczucie sobie jest krokiem w kierunku samoakceptacji i stanowi drogę do dobrostanu i wytrwałości, które są istotnymi zasobami, nie tylko w czasie kryzysu. Miej pod ręką te zwroty i nie wahaj się ich użyć kiedy pojawi się potrzeba: Starałam się jak mogłam. Następnym razem zrobię to inaczej. Nauczyłam się czegoś ważnego.

Anna Hady

Anna Hady – coach, trener Familylab. Z wykształcenia lingwista, socjolog, absolwentka studiów Executive MBA; zostawiła karierę w międzynarodowym środowisku biznesowym na kierowniczych stanowiskach, by dać się porwać szczęśliwemu życiu rodzinnemu. Dzisiaj przede wszystkim z całego serca żona i mama, a z pasji także tutor i trener Familylab.
Prowadzi warsztaty i konsultacje indywidualne dla rodziców.
www.facebook.com/RodzinaRelacjeRozwoj.WartoLepiej/
www.annahady.pl/mojblog/