PORADNIK (NIE TYLKO) NA CZAS KWARANTANNY

Rok 2020 przyniósł światu doświadczenie, z jakim do tej pory nikt wcześniej się nie zmierzył. To czas, w którym poznajemy się w zupełnie innej odsłonie. To powoduje, że czasem trudno jest nam wzajemnie się zrozumieć lub wesprzeć. Jesteśmy z Wami w miasteczku już blisko dwa lata, ale pewnie jeszcze wielu z Was nie odwiedziło nas i nie wie, w jakim zakresie możemy Was wesprzeć. W związku z zaistniałą sytuacją przygotowaliśmy krótki poradnik, dzięki któremu będzie Wam łatwiej odnaleźć się w tej trudnej sytuacji.

Nasze porady podzieliliśmy na kilka modułów w zależności od tematu.

RELACJE Z DZIEĆMI:
Pamiętajmy, że dzieci mają swoje uczucia i potrzeby, warto i nawet trzeba je uszanować.
•    Zaprzyjaźnij się ze swoim dzieckiem, umocnij swoją pozycje przewodnika  w przyjaznej relacji (uwaga i otwartość na dziecko, a nie postawa „dyrektora”).
•    Rozmawiaj z dzieckiem, dopytuj i bądź zainteresowany tym, co do Ciebie mówi.
•    Pokaż dziecku, że może dzielić się swoimi emocjami z Tobą i że je szanujesz.
•    Buduj relacje. Zasady, które ustaliłeś same zaczną działać.
•    Dzieci potrzebują wsparcia, wysłuchania i zainteresowania. Zapytaj je: „Czego potrzebujesz?” „Jak mogę Ci pomóc?”
•    Zastanów się, jakim chcesz być rodzicem, jaką chcesz mieć relacje z dzieckiem.
•    W chwili kryzysu zapytaj dziecka, co chciałoby zmienić, jaki ma pomysł na zmianę. Weź pod uwagę jego zdanie.
•    Zadbaj o swoje emocje, by móc wspierać innych.
•    Gdy sam przeżywasz trudne emocje powiedz o tym spokojnie i przedstaw swoją potrzebę np. źle się czuję, potrzebuję chwilę posiedzieć w ciszy.
•    Obserwuj zegar biologiczny swojego dziecka, zwróć uwagę na to, kiedy lubi się wyciszyć, o której godzinie najłatwiej przychodzi mu nauka, uszanuj to i weź pod uwagę planując dzień.
•    Jeśli dziecko nie współdziała z Tobą, nie myśl, że postępuje przeciwko Tobie. Dziecko może mieć jakąś trudność, może jego potrzeba została naruszona, może za mocno ingerujesz w jego tożsamość. To sygnał, by przyjrzeć się relacji i zobaczyć, co się w nas dzieje.
•    Zauważ czy Twoje dziecko ma odpowiedzialność osobistą. Czy widzi konsekwencje? Czy ma świadomość, że jak pójdzie za późno spać to będzie miało problem ze wstaniem rano.
•    Zaplanuj czas w którym będziecie 100% razem. Codziennie, minimum trzydzieści minut, znajdź czas tylko dla dziecka. Zaproponuj by to dziecko wybrało, co chce wtedy z Tobą robić.
•    Jeśli masz więcej niż jedno dziecko, każdy może dać swój pomysł do realizacji i w losowej kolejności możecie je realizować.

RELACJE Z PARTNEREM:
Jednym z powodów braku komunikacji w relacji jest nieumiejętność słuchania. Niby proste, a jednak czasem bardzo trudne. Pomyśl czy słyszysz to, co mówi do Ciebie partner, czy faktycznie jego słowa docierają do Ciebie?
•    Bądźcie uważni na siebie, na odczucia, sprawdzajcie swoje potrzeby.
•    Zamień ocenę na ciekawość i interesuj się swoim partnerem.
•    Zaktualizujcie wiedzę na Wasz temat – to ważne ponieważ każdy z nas zmienia się na przestrzeni lat.
•    Zwróćcie uwagę to, w jakim miejscu i gdzie jesteście
w Waszej relacji.
•    Skonfrontuj się z samym sobą – zatrzymaj się na chwilę i zastanów się, jaki jesteś i co czujesz.
•    Pomyśl, czego dokładnie oczekujesz od relacji, ale też nad tym, co Ty sam do niej wnosisz.
•    Poznajcie swoje granice – czego nie chcecie w relacji?
•    Skupcie się na zasobach, co w Waszym związku jest fajne, co Was połączyło, co jest dobre? Co możecie dla siebie zrobić wspólnie?
•    Otwartość na drugą osobę – rozmowa, nazwijcie swoje emocje i zaakceptujcie je.
•    Wyrażajcie się jasno i mówcie o swoich uczuciach „ja czuję, ja odbieram, jak rozumiem”, dajcie szansę na wypowiedz drugiej strony i spróbujcie „wejść w jej buty”. Zadajcie pytanie drugiej osobie „co to dla Ciebie oznacza?”
•    Podczas kłótni nie myślcie o wygranej tylko o wypracowaniu rozwiązania i dojściu do wspólnej korzyści.
•    Starajcie się nie wywierać w tym czasie na sobie dodatkowej presji i frustracji;
•    Bądźcie dobrzy dla siebie, wspierajcie się.

SŁÓW KILKA DLA SINGLI
Bycie samemu może być bardzo rozwijające, ale warto zastanowić się co wpływa na to, że jesteśmy sami. Czy jest to nasza świadome decyzja, może stoją za tym jakieś lęki lub obawy. Nie jesteś już w pracy 12 godzin, zatem wykorzystaj czas izolacji na zagłębienie się w siebie i poszukanie odpowiedzi na kilka pytań.
•    Czego się boisz?;
•    Czy zamknąłeś rozdział ostatniej relacji? Czy po jej zakończeniu dałeś sobie czas na tzw. „żałobę”?
•    Czy fakt, że jesteś sam nie wynika z obawy, że znowu się nie uda?
•    Z trudnych doświadczeń wyciągnij wnioski, ale nie bądź ofiarą tej sytuacji.
•    Bądź szczery ze sobą.
•    Pomyśl, czy po zakończeniu poprzedniego związku zbyt szybko nie rozpocząłeś nowej relacji. Jeśli tak, to prawdopodobnie trudno będzie Ci zbudować coś nowego.  Pobądź ze sobą i swoimi emocjami. Wyciągnij wnioski z minionych zdarzeń.
•    Bądź świadomym swoich emocji i nie bój się zmierzyć ze swoim bólem.
•    Trudne zdarzenia pomagają rozwijać się i rozważniej oraz bardziej świadomie, postępować w przyszłości.
•    Pozwól sobie na szczęście i nie uciekaj od relacji tylko dlatego, że nie wierzysz, że teraz może się udać.

INNE CHOROBY PODCZAS PANDEMII
Kiedy wszyscy mówią tylko o zwiększających się statystykach zachorowań lub śmierci związanych z pandemią, trudniej mierzymy się z codziennymi problemami zdrowotnymi.
•    Reaguj na bieżąco na objawy choroby, które u siebie obserwujesz, nie zwlekaj z interwencją. Jeśli czujesz się źle zasięgnij potrzebnej pomocy, nie bój się.
•    Sprawdź, jakie prawo do świadczeń zdrowotnych Ci przysługuje. Każdy lekarz ma obowiązek pomóc nam w wypadku zagrożenia – konsultacje mogą odbywać poprzez rozmowę telefoniczną, bez narażania zdrowia.
•    Poznaj etapy swoich reakcji na chorobę:
–    zaprzeczenie – nie dopuszczamy do siebie informacji o chorobie,
–    gniew – nie chcemy się z tym zmierzyć, dlaczego mnie to spotyka?
–    lęk, niepokój, ignorowanie objawów, których zaczynamy doświadczać,
–    „targowanie się” –przestrzeganie restrykcji, poziom „idealnego pacjenta” jednak brak pogodzenia się z własnym losem.
–    pogodzenie się z chorobą – zaakceptowanie wpływu choroby na życie.
•    Nie wstydź się szukać pomocy u specjalisty, psychologa lub terapeuty.
•    Poszukaj sposobów, które pomogą Ci w odnalezieniu źródła lęku np. nauka pracy z oddechem.
•    Zadbaj o swoje emocje, uświadom sobie uczucia i lęki, przywitaj się z nimi  i oswój je.
•    Pamiętaj o aktywności fizycznej, rozluźnieniu ciała, wypuszczeniu napięcia – praca z ciałem.
•    Skoncentruj się na „tu i teraz”, bądź przy sobie i swoich odczuciach cielesnych, a nie przy obawach.
•    Zaufaj lekarzowi.
•    Nastaw się na zadaniowość, stwórz plan „B” działania w kalendarzu i w głowie, jeśli Twoje zaplanowane zabiegi nie mogą się teraz odbyć – nie poddawaj się.
•    Skup się na tym co jest, co możesz wykorzystać, a nie na brakach i trudnościach – nastaw się na to, co pozytywne.
•    Skorzystaj ze stron pomocnych. Są takie na przykład dla kobiet w ciąży, Rodzić po ludzku lub Dobrze urodzeni.

Przypominamy również, że jesteśmy dla Was codziennie w godzinach 11.00-12.00 podczas bezpłatnych telefonicznych porad pod numerem tel. 692 803 888. W czasie pandemii pracujemy online na skype oraz przez telefon. Wszyscy specjaliści są dostępni, wystarczy zadzwonić i umówić się na spotkanie. Szczegóły na www.centrumzmianywzyciu.pl

Zapraszamy!
Centrum Zmiany w Życiu
Anna Węgrzyn z zespołem

Anna Węgrzyn
– pasjonatka życia, wspiera ludzi w rozwiązywaniu problemów i realizacji ich celów. Strateg Zmian. Certyfikowany coach ICC, mediator. Praktyk  i strateg biznesu z 25-letnim doświadczeniem. Na swojej drodze rozwoju spotkała wielu znanych i cenionych nauczycieli tj. Paweł Fortuna, Wojciech Eichelberger, Athony Robbins, Jaap Holender, Robert Cialdini, Harv Eker, Nick Vujcic. Założycielka marki Zmiany w Życiu.