Muzyka Dawna w Wilanowie – jesień 2015 – cykl koncertów

2013_ogrod_02

Cykl koncertów „Muzyka Dawna w Wilanowie – jesień 2015″ to spotkania w jesienne popołudnia w przestrzeni pałacu, gdzie raz w miesiącu melomani mają okazję słuchać muzyki o wyjątkowej wartości artystycznej i w wykonaniu wspaniałych artystów. Program koncertów to głównie muzyka kompozytorów tworzących w XVII i XVIII wieku . Celem spotkań  jest wspieranie inicjatyw muzycznych w zakresie interpretacji muzyki dawnej. Ponieważ od czasów Jana III Sobieskiego muzyka była elementem architektury i życia pałacu,  organizatorzy pragną przywracać tę piękną tradycję i ukazywać zabytki muzyczne zgodnie z założeniami epok, w których powstawały oraz prezentować je na instrumentach historycznych bądź na ich kopiach.

 

Harmonogram koncertów:

 

13 września 2015, Sala Biała godz. 18.00 – „Królewskie potyczki miłością wyśpiewane”

 

Wykonawcy: Justyna Stępień – sopran, Rafał Grozdew – tenor, Barbara Witkowska – harfa, Taras Kuzmych – bandura
Program: Antonio Scarlatii, Domenico Scarlattii, Paolo Lorenzani, Francesco Gasparini, Giulio Caccini, Antonio Caldara,  Silvius Leopold Weiss, oraz  dumy polskie ze zbiorów Oskara Kolberga

 

Znane są powszechnie listy miłosne pary królewskiej, opisujące bliskość Jana Sobieskiego do Marysieńki. Niewiele jednak powszechnie się mówi o upodobaniach muzycznych pary panującej w ówczesnej Polsce. Idąc za tą myślą zaprezentujemy koncert, w którym „scierać się będą” gusta muzyczne małżonków. Król upodobał sobie niezwykle ukraińskiego bandurzystę Wesołowskiego, który poprawiał jego humor. Królowa zaś, zarówno podczas pobytu w Polsce jak i we Włoszech, swe zainteresowania kierowała ku modnej wówczas muzyce dworskiej. Przedstawione zostaną arie i pieśni francuskie oraz włoskie, którymi zachwycała się Królowa Marysieńka. Z drugiej zaś strony śpiewane będą dumy z towarzyszeniem bandury – znajdujące się w orbicie upodobań Króla. Zaprezentowane zostaną również wybrane fragmenty tekstów poświęconych pasjom muzycznym właścicieli Wilanowa, a także fragmenty listów miłosnych, które bezpośrednio nawiązywać będą tematycznie do koncertu.

 

11 października 2015, Sala Biała godz. 17.00 – „Wszystkie poranki świata oraz kompozytorzy-instrumentaliści na dworze Króla Słońce”
Wykonawcy: Magdalena Karolak – obój, Andrea de Carlo – viola da gamba ( Rzym), Lilianna Stawarz – klawesyn
Program: Jacques-Martin Hotteterre, Marin Marais, , Francois Couperin, Pierre-Danican Philidor

 

Schyłek XVII i początek XVIII wieku to okres zwany Złotym Wiekiem Muzyki Francuskiej. Kiedy Ludwig XIV przenosi siedzibę królewską do Wersalu w roku 1682, miejsce to staje się jednym z najważniejszych centrów muzycznych Europy. Nadworni kompozytorzy-instrumentaliści wersalscy, jak Lully, Couperin, Hotteterre czy Marais to „crème de la crème” wśród ówczesnych artystów-muzyków.

 

Obój to stosunkowo młody w tamtych czasach instrument, potomek renesansowej szałamai. Narodził się we Francji, jego rolą początkowo było między innymi dublowanie śpiewaków, a swą delikatną barwą przypominał głos ludzki.

 

Wybitnymi kompozytorami na dworze Ludwika XIV byli Pierre-Danican Philidor (oboista) oraz Hotteterre (flecista). Obaj wywodzili się ze słynnych rodzin o długich tradycjach muzycznych. Zarówno suity Philidora, jak i Hotteterra w niepowtarzalny sposób wykorzystują możliwości barwowe oraz ekspresję tego nowo narodzonego instrumentu. Viola da Gamba była również niesłychanie popularnym w tamtych czasach instrumentem, lecz uległa niemal całkowitemu zapomnieniu w wiekach późniejszych. Jego ponowne odkrycie miało swój początek podczas serii „koncertów historycznych” w Paryżu i Brukseli, organizowanych przez belgijskiego muzykologa i krytyka Francois Fetis’a pierwszej połowie XIX wieku.Spopularyzowanie violi da gamba wśród szerokiego grona współczesnych słuchaczy nastąpiło między innymi dzięki wielokrotnie nagradzanemu filmowi Alaina Corneau Wszystkie poranki świata. Akcja ma miejsce we Francji początku osiemnastego wieku i opowiada o jego nadwornym gambiście i kompozytorze Ludwika XIV, Marin Marais, w rolę którego na planie filmowym wcielił się Gerard Depardieu. Muzyka do tego filmu, nagrana przez Jordiego Savalla, stała się najbardziej popularną płytą z muzyką poważną, osiągając rekord 500 000 sprzedanych egzemplarzy. Program koncertu uwzględni kompozycje znajdujące się na tej płycie, m.in.Les Folies d’Espagne, oraz Tombeau pour Monsieur de St.Colombe, przenosząc słuchaczy w czasy Złotego Wieku Muzyki Francuskiej. 1 września 2015 przypada 300.rocznica śmierci Króla Słońce, który zapisał się w kartach historii jako patron kultury i sztuki oraz ze swym 72-letnim okresem panowania nad Francją był najdłużej piastujący ten urząd monarchą w historii Europy.

 

22 listopada 2015, Sala Biała godz. 17.00 –  „Między dworkiem a pałacem” 
Wykonawcy:  prof. Elżbieta Stefańska – klawesyn,  Mariko Kato – klawesyn,
oraz tancerze Baletu Dworskiego „Cracovia Danza” – Romana Agnel oraz  Dariusz Brojek

 

Program: w programie muzyka barokowa oraz Michała Kleofasa Ogińskiego z ilustracja taneczną.

 

13 grudnia 2015, Sala Biała godz. 17.00 –  Barok w muzyce świata
Wykonawcy: Maria Pomianowska – śpiew, fidel płocka, suka biłgorajska, suka mielecka, kierownictwo artystyczne, Katarzyna Kamer – wspak , Hubert Giziewski – akordeon, Mohammad Rasouli – ney, Piotr Malec – darabukka, daff, tabla

 

 

Koncert jest podróżą w przestrzeni i czasie. Ukazuje obok dzieł wybranych kompozytorów Baroku muzykę ich czasów z daleka i z bliska. Od starych, ludowych pieśni  polskich poprzez utwory twórców europejskich (J. S. Bach, G. F. Telemann) w tym również polskich (Adam Jarzębskiego) aż po kompozycje perskie, tureckie i indyjskie XVII w.

 

Muzeum Pałacu  Króla Jana III w Wilanowie

 

Terminy: 13września, 11października, 22 listopada, 13 grudnia 2015
Forma wstępu: wstęp płatny, bilety w cenie 20 zł normalny, 10 zł ulgowy
Bilety można kupić :

 

  • w kasie na przedpolu (żółty domek) – możliwa płatność kartą,
  • przez internet: http://www.bilety.wilanow-palac.pl